fredag 3 juni 2011

Speltips: Kalaha

Nu ska jag tipsa om en sådan där klassiker igen. Spelet kommer från Egypten och har funnits i 7000 år! Ett av de äldsta spelen i världen. Tänk att det spelas fortfarande!!!
Det här är ett spel som passar både barn och vuxna. Mina elever spelar det jätteofta på skolan/fritids. Jag har sett dem spela det sedan första klass och de har fortfarande inte tröttnat på det! Jag har också spelat det, både med eleverna men även med vuxna.
Spelet går ut på att samla så många kulor som möjligt i sin stora grop, sin kalaha. Den som har flest kulor i sin Kalaha vinner. Innan spelet börjar så lägger man ut kulorna i de små groparna, amborna. Den förste spelaren tar kulor ur en ambo på sin sida. Han fördelar kulorna en efter en i varje ambo + i sin egen Kalaha. Om han lyckas få den sista kulan att hamna i sin egen Kalaha, får han ta kulor ur en ny ambo. Skulle han lyckas få den sista kulan att hamna i en tom ambo på den egna sidan, så får han (om det finns minst en kula i ambon mitt emot) ta både den sista kulan och alla kulor i ambon mittemot och lägga dem i sin egen Kalaha. När en spelare inte har några kulor kvar att flytta slutar spelet.
 
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Namn: Kalaha
Konstruktör: -
Antal spelare: 2
Ålder: Från ca 6 år
Speltid: ca 30 min
Tillverkare: Dan-Spil, Tactic, Alga
Publiceringsår: -
Kategori: Stategi, Familjespel,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar