fredag 22 juli 2011

Speltips: Tribond

Det här är ett spel som jag tycker är alldeles för svårt. Jag är nog lite för trögtänkt eller rättare sagt jag har svårt att göra de där associationerna som behövs för att klara det här spelet. Därför blir det inte så kul för mig. Maken är bättre på det, men han tycker också att det är svårt och därför inget höjdarspel.

Spelaren/laget slår två tärningar. En symboltärning för att bestämma frågekategorin och en siffertärning för att se hur många poäng frågan är värd. Man kan få flytta upp till 6 steg. Man kan också ha tur och komma på handsymbolen och då får man gå framåt lika många steg som siffertärningen visar. De andra symbolerna är olika kategorier, där man ska komma på vilket ord som eftersöks. man får veta 3 ord som associerar på något sätt till det eftersökta ordet. Svarar man rätt får man flytta framåt och så får man slå igen. Svarar man fel så blir det nästa persons tur. Kommer man ifatt någon annan så utmanar man denne. man kanpockså få Utmaning på. Klarar man sin utmaning (dvs då tävlar man om vem som först kommer fram till vilket ord det är) så får man byta plats med den som blivit utmanad och denne får flytta tillbaka lika många steg som utmanaren flyttade fram.

Målet är att komma i mål på alla tre spelplanerna. Jo, det är nämligen tre stycken som man måste klara av innan man vunnit.
 
Betyg: 2 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Namn: Tribond
Konstruktör: Ed Muccini, Tim Walsh, Dave Yearick
Antal spelare: 2-15 spelare
Ålder: från ca 12 år
Speltid: ca 60 min
Tillverkare: Brio
Publiceringsår: 1989
Kategori: Familjespel, Frågespel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar