lördag 14 maj 2011

Speltips: Bondespelet

Det spelade jag och min lillebror hur mycket som helst när vi var små. Jag har sett att det fortfarande finns att köpa. Sist jag spelade spelet med min bror var för ett par år sedan. Vi skapade extraregler och det är kul när man förbättrar spelet så. Det är något som är fascinerande med pengaspel. Man myser när man lyckas få ihop sina pengabuntar!

I Bondespelet spelar man en bonde som sår och skördar. Man slår en tärning och flyttar sin spelpjäs runt spelplanen som symboliserar året. Varje ruta är en dag på året. Man kan hamna på rutor där man ska dra kort och det kan både vara bra nyheter och dåliga nyheter. Under en del av spelplanen har man möjlighet att köpa utsäde som är papplappar som man placerar ut på sina åkrar på spelplanen. Under en del av spelplanen har man möjlighet att sälja sin skörd och tjäna pengar. Men det gäller att satsa på rätt sort. För har man otur kan det bli så att t ex Rågen fryser bort under juni. När man tjänat ihop tillräckligt med pengar kan man köpa större och större bondgårdar. Den som först lyckas köpa slottet vinner.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Namn: Bondespelet
Konstruktör: Roland Romell
Antal spelare: 2-6
Ålder: Från ca 8 år
Speltid: ca 90-120 min
Tillverkare: Alga
Publiceringsår: 1950-talet???
Kategori: Familjespel, Affärsspel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar