tisdag 11 januari 2011

Skip-Bo

Det här spelet har jag spelat sedan 80-talet, då min lillebror fick det. Numera har jag ett eget spel. Det är ett spel som det är svårt att sluta spela när man väl har spelat en gång. Jag vet inte hur många gånger som vi sagt: "Bara en gång till!". Ett perfekt spel att spela med familjen och så är det så bra att man kan spela bara 2 st och det är kul då också.

Varje spelare får en hög med 30 kort. De ska vara med baksidan upp förutom det översta kortet. Det är denna hög man ska bli av med. Den som först har spelat ut alla kort från denna hög vinner. Man har sedan 5 kort på hand, som dras från en hög mitt på bordet. Man får spela ut korten från sin hand och från sin hög i 4 st olika bygghögar som läggs på bordets mitt. Man bygger i nummerordning på dessa från 1-12. På dessa får alla lägga kort i tur och ordning. Varje persons omgång pågår till han eller hon inte han lägga mer. Då ska han/hon lägga ner ett kort i en personlig bygghög. Man får ha 4 st sådana. När man spelar ut kort får man även ta från dessa. Man får bara ta det översta kortet i dessa högar. Om man får slut på kort på handen innan ens omgång är slut får man ta 5 st nya kort från högen mitt på bordet. Man ser alltid till också att man har 5 st kort inför varje ny omgång.

Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Skip-Bo
Konstruktör: Hale "Skip" Bowman
Antal spelare: 2-6
Ålder: Från 7 år
Speltid: ca 20 min
Tillverkare: Mattel
Publiceringsår: 1967
Kategori: Kortspel, Familjespel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar